Boganmeldelse: “Ilkas arv” af Sara Blædel

Jeg blev færdig med bogen “Ilkas arv” i går og sikke en god to’er denne var. Jeg var jo desværre ikke 100 % imponeret efter at have læst den første bog i trilogien af Sara Blædel “Bedemandens datter”. Flere af mine kollegaer har ikke helt kunnet forstå hvorfor jeg ikke var så begejstret for etteren, men deres begejstring for bogen var nok med til at give mig lidt mere blod på tanden og det fik mig faktisk helt til at glæde mig til fortsættelsen.

Bogen handler om Ilkas fortsatte søgen efter svar i forhold til hendes far, men det er ikke så let at komme et skridt nærmere sandheden, når ingen vil eller kan besvare hendes spørgsmål. Bedemandsforretningen er på fallittens rand og faderens nye familie vil ikke vide af hende, så hvordan får hun sandheden at vide? Ilka har mest af alt lyst til at dreje nøglen om og vende næsen hjem mod Danmark, men en dag finder hun et brev, der tyder på, at faderen har været udsat for pengeafpresning, og lidt efter lidt afsløres større bider af sandheden. En sandhed der er helt anderledes og meget mere frygtelig end Ilka i sin vildeste fantasi havde forestillet sig.

Jeg må indrømme, at denne bog virkelig kunne noget for mig. Al den nerve og spænding jeg manglede i den første bog, kom igen for fuld skrue i denne bog. Den er hæsblæsende, sammenhængende og fuldt ud underholdende, og det lagt sammen med Blædel’s enkle, men detaljerende skrivestil gjorde at siderne nærmest læste sig selv.
Nu er det kun at vente på sidste del af trilogien, for bogen slutter med lidt af en cliffhanger, kan jeg godt indrømme. Jeg glæder mig!

• Bogen er skrevet af den danske krimidronning Sara Blædel
  • Bogen er på 330 sider