Boganmeldelse: “Bedemandens datter” af Sara Blædel

Sara Blædel, som ellers er mest kendt for hendes krimier om kriminalassistent Louise Rick, har kastet sig ud i et nyt krimiunivers; en trilogi om danske Ilka, som flytter fra skolefotografjobbet i Danmark til bedemandsmiljøet i USA. Da jeg altid har været ret begejstret for Blædels tidligere bøger, skrev jeg mig derfor for nogle måneder siden på venteliste på mit bibliotek for at få mulighed for at læse første bind i trilogien.

Bogen “Bedemandens datter” handler om 40-årige Ilka der rejser til USA for at rydde op i den bedemandsforretning, som hun har arvet efter hendes afdøde far. Ilka er vokset op med hendes mor i København efter faderen pludseligt forlod dem og aldrig lod høre fra sig igen. Bogen handler derfor både om bedemandsmiljøet, om hvordan det er at overtage et firma med personale efter en person man egentlig slet ikke kendte, og om en kvinde, som prøver at finde ud af, hvorfor hendes far forlod hende som 7-årig.

Bogen er som sådan ikke en krimi, selvom der er et mord sideløbende i fortællingen, som politiet efterforsker og hvor Ilka optræder som bedemand, og hvis jeg skal være helt ærlig, synes jeg desværre, at historien mangler lidt kød. Den er i hvert fald mindre actionfyldt end jeg havde håbet på. For mig fungerer historien omkring Ilka og hendes far bedst, for hvad fik ham egentlig til at forlade sin familie dengang for over 30 år siden og aldrig lade høre fra sig igen?

Jeg er derfor ikke helt overbevidst om Ilka-trilogien endnu, men jeg tænker nu alligevel at læse nr. to i serien, når den engang udkommer.

• Forfatteren hedder Sara Blædel, som er én af Danmarks krimidronninger
  • Bogen er på 337 sider