Boganmeldelse: “Hvor der er fugle” af Maren Uthaug

Jeg har af flere fået anbefalet denne bog, men for at være ærlig har jeg haft lidt svært ved at begynde med den, måske fordi forsiden ser lidt kedelig og dyster ud, og hvor er det bare en skam, for den er ikke mindre end fantastisk.

Bogen “Hvor der er fugle” handler om en fyrpasserfamilie igennem to generationer, startende i 1920’erne, som fortælles igennem både Johan, Marie og Darling. Johan er en ung fyr, som forelsker sig i Hannah, men for at hjælpe sin mor økonomisk bliver nødt til at gifte sig med præstens datter Marie og flytte ud på bygdens rev for at passe fyret. Marie er præstens datter, som bliver gravid udenfor ægteskab og bliver nødt til at gifte sig med bygdens lidt sære mand. Og Darling er datteren, som vokser op i et lille fyr på vandet med hendes lillebror Valdemar, som ikke har noget sprog og som egentlig opfører sig som et dyr. Da Darling senere indleder et forhold til Johan og bliver gravid, flygter hun til Amerika, hvor hendes tidligere guvernante, den af alle vellidte Gudrun, venter hende.

Romanen er egentlig en tragisk familiehistorie om mænd, der er drevet af deres fysiske begær, og kvinder, der forstår at udnytte dette for at overleve. Det der for mig er bogens helt store styrke, er det skiftende perspektiv. Lige så snart man føler, at man har fået placeret sin sympati og antipati, skifter vinklen, og nye hemmeligheder kommer frem i lyset. Fx beskrives Hannah, som er Johans helt store kærlighed, af Johan som jordens smukkeste kvinde, men af Marie, som en afdanket og tandløs kvinde. Dette perspektiv viser på smukkeste vis, hvor forskellig verden tager sig ud for alle mennesker, som på overfladen lever i den samme virkelighed. Helt genialt, hvis man spørger mig.

Det som jeg egentlig troede var den helt store kærlighedsroman, er i stedet en roman om familiehemmeligheder, ulykkelig kærlighed, blodskam og længslen efter et andet liv, og jeg var alligevel ikke et sekund skuffet over dette. Det er helt klart én af de bedste bøger jeg har læst.

• Bogen er skrevet af den norske forfatter Maren Uthaug
  • Bogen er på 303 sider
  • Genren er en slægtsroman