Boganmeldelse: “Efter dig” af Jojo Moyes

En af mine top-ti bøger nogensinde er bogen “Mig før dig”, som virkelig rørte mig og satte en masse tanker i gang. Jeg elsker, når en bog gør noget ekstraordinært, når jeg virkelig føler, at jeg får noget med i baggagen efterfølgende. Det kan både være, hvis jeg lærer noget af den, fx fakta om en given oplevelse blandet sammen med en god og fængende fortælling, eller hvis bogen formår at rykke ved min egen opfattelse/tankegang om større eller mindre emner i livet. Sådan var “Mig før dig” helt klart for mig. Hvordan kan man hade sit liv så meget, at man vælger livet fra på trods af kærligheden, og i hvilke situationer er det okay selv at vælge livet fra. Eller er det egentlig okay?
Da jeg derfor hørte, at der var kommet en efterfølger til denne fantastiske fortælling måtte jeg selvfølgelig også læse den.

Bogen “Efter dig” handler om Louisas liv efter Will. Hun har købt sig en lejlighed i London, fået et job i lufthavnen og prøver at indrette sit liv uden den store sorg. Will ønskede jo, at hun blev lykkelig, og hun prøver virkelig, men det er slet ikke så nemt, når alt man gør handler om savnet efter dengang.
Det hele ændres dog den aften hun, ved et uheld, falder ned fra taget. Hendes familie og venner tror alle, at det var et selvmordsforsøg, så de sørger for, at hun efter udskrivelse fra hospitalet kommer til at følge en sorggruppe med andre som også har mistet. Samtidig banker en ung pige på hendes dør, som leder efter den far hun aldrig har kendt, og Louisa vælger at tage hende under sine vinger.

Jeg vil ikke på nogen måde sige, at jeg blev skuffet over denne bog, bestemt ikke, for jeg synes virkelig, at den er god og underholdende, og Jojo Moyes skriver jo som altid fantastisk, men bogen er hos mig ikke oppe i “Mig før dig”-ligaen. Det ville næsten også være for godt til at være sandt ik, hvis nr. to bog lever op til forventningerne, når nr. et bog var så fantastisk.
Jeg vil dog helt klart anbefale alle at læse begge bøger.

Data om bogen:

• Forfatteren er britiske Jojo Moyes, som er en af de få forfattere der har vundet “The Romantic Novel of the Year Award” to gange