Boganmeldelse: “True Blood” af Charlaine Harris

img_5800

For nogle år siden fik jeg, af en tidligere kollega, anbefalet serien “True Blood”, som handler om pigen Sookie Stackhouse der forelsker sig i en vampyr. Her på min ferie havde jeg derfor lånt de fire første bøger i serien på biblioteket og taget med syd på.

I “Død indtil solnedgang” (nr. 1 i serien) møder man den 25-årige pige Sookie, som bor i den lille by Bon Temps og arbejder på baren Merlotts som servitrice. Sookie er ikke en helt almindelig pige, da hun kan høre folks tanker, og dette har altid stemplet hende som unormal og sær – indtil den dag, hvor vampyren Bill Compton besøger hendes arbejdsplads. Vampyrer er blevet en almindelig del af samfundet, da der er opfundet syntetisk blod, som de kan leve af, men de er aldrig rigtig blevet accepteret i samfundet alligevel. Sookie bliver dog straks betaget af Bill, da hun ikke kan høre hans tanker og hun derved får lidt fred i hovedet sammen med ham.
Problemerne omkring dette nye forhold må dog hurtigt stå sin første prøve, da der er en morder løs i byen, og Bill automatisk bliver mistænkt i sagen.

Bogen “Levende død i Dallas” (nr. 2 i serien) starter med at Sookies kollega Lafayette bliver fundet myrdet i politimanden Andy Bellefleurs bil. Sookie beslutter sig derfor for at finde ud af hvem morderen er, om det evt. har noget at gøre med de mærkelige fester, som Lafayette plejede at gå til. Samtidig bliver Sookie sendt til Dallas af Bills vampyrchef Eric. Hun skal hjælpe vampyrerne i Dallas med at finde deres bror Farrell som er forsvundet. Ved hjælp af hendes tankeevner finder hun hurtigt ud af, at det ikke bare er Farrell, som er i vanskeligheder, men også hende selv.
Sookie er stadig kærester med Bill, men både hendes chef Sam og vampyren Eric er forelsket i hende, så man sidder tilbage med spørgsmålet om, hvem hun egentlig ender op med.

Bogen “Klub død” (nr. 3 i serien) starter med at Bill bliver nødt til at tage på en mærkværdig forretningsrejse. Han er blevet meget stille, deler ikke noget med Sookie længere og bruger al sin tid foran computeren. Da Sookie efterfølgende bliver reddet fra et kidnapningsforsøg af vampyren Bubba, finder Sookie ud af, at Bill er blevet kidnappet og har været hende utro med en anden vampyr. Spørgsmålet er dog bare om Sookie skal kæmpe for Bill, nu hvor han åbenbart er forelsket i en anden. Alligevel tager hun til Jackson sammen med varulven Alcide for at opklare mysteriet om Bill´s forsvinden og snart opstår der nye romantiske bånd mellem Sookie og Alcide. Hvis Bill nu virkelig har været hende utro, behøver hun så være ham tro, eller skal hun helt glemme Bill og i stedet satse på Alcide? Sookies kærlighedsliv er nu endnu mere indviklet end tidligere.

img_5757

Bogen “Død for verden” (nr. 4 i serien) starter nytårsaften, hvor Sookie er på vej hjem fra sit arbejde på baren Merlotts. Hun er ikke længere kæreste med Bill, men har et stille og roligt liv alene. Pludselig ser hun i mørket en nøgen forskræmt mand løbe ud foran sin bil, og da Sookie opdager at det er vampyren Eric, som har mistet sin hukommelse og sit gamle jeg, tager hun ham med hjem. Næsten samtidig finder Sookie også ud af, at hendes bror Jason er forsvundet, så nu har hun to sager hun skal prøve at opklare, hvem har taget Jason samt hvem og hvorfor er Eric blevet udsat for hukommelsestag? Med Bill ude af billedet kan Sookie så forelske sig i Eric, når hans gamle dominerende jeg ikke eksisterer mere?

Jeg synes helt klart, at alle fire bøger er velskrevet, spændende, fyldt med indviklet kærlighed og humoristiske på den gode måde, og jeg ville helt sikkert være fuldstændig 100% solgt som teenager, for bøgerne er virkelig i orden. Glæder mig til at læse resten af bøgerne, omend det bliver med lidt pauser fra den i ny og næ.

Data omkring bøgerne:

• Forfatteren hedder Charlaine Harris, som er fra sydstaterne i USA
  • Bogen “Død indtil solnedgang” er på 347 sider