Boganmeldelse: “Spis, bed, elsk” af Elizabeth Gilbert

IMG_20151102_132721

Jeg tror helt ærligt, at “Spis, bed, elsk” har stået på min to-do-liste over mulige læseoplevelser i flere år, for det første fordi jeg har hørt om filmatiseringen med Julia Roberts i hovedrollen (hende kan jeg egentlig ret godt lide) og fordi hele essensen i at prøve at finde sig selv i de svære perioder af livet, giver ret god mening for mig. Jeg har dog ikke set filmen, så jeg vidste ikke helt, hvad der ventede mig.

Bogen handler om en journalist/forfatter fra New York, som prøver at finde lykken efter en hård skilsmisse. Det er i princippet en dokumentarisk bog oplevet og skrevet af forfatteren selv Elizabeth Gilbert, hvor hun beslutter sig for at tage et år ud af kalenderen for at finde sig selv ved først at tage til Rom for at lære at glædes, især over mad, derefter til Indien for at bede og være hengiven overfor det åndelige, og til sidst til Indonesien for at lære at elske igen.

Den er blevet beskrevet som en blanding mellem Bridget Jones og Shirley Mclaine, og det lyder helt okay i mine ører, men hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg nok desværre lidt skuffet. Jeg synes, at det er en god bog, hvor jeg har følt mig underholdt på de fleste sider, men den manglede lige det sidste til at være mere end bare lige. Jeg synes, at den til tider var langtrukken (især i Bed-delen) og jeg havde nok forventet mere af historien, men da jeg er en sucker for happy endings kommer jeg alligevel op over middel for helhedsindtrykket af historien.  Og ham Felipe virker som en rigtig sød og rar fyr, så det giver også lidt point.

• Forfatteren hedder Elizabeth Gilbert, som er en amerikansk skribent og forfatterinde
  • Bogen er på 318 sider
  • Genren en blanding mellem skønhedslitteratur og dokumentar