Boganmeldelse: “Sandheden om Harry Quebert sagen” af Joël Dicker

IMG_20151016_094251

Jeg har for mange måneder siden fået anbefalet Sandheden om Harry Quebert sagen, og hvor er jeg bare glad for, at jeg gik i gang med af læse den, for jeg har virkelig følt mig underholdt fra start til slut.

Bogen handler om forfatteren Marcus Goldman, som er i sit livs krise med en alvorlig skriveblokering. Han vælger derfor at tage på besøg i den lille by Auroa hos hans gamle ven og tidligere universitetslærer, Harry Quebert. En dag findes der et lig i Harrys have, som viser sig at være den 15-årige pige Nola Kellergan, som forsvandt for over 30 år siden. Det viser sig, at Harry havde et kærlighedsforhold til pigen, da hun forsvandt, hvorfor han bliver fængslet for mordet. Marcus er dog overbevidst om hans uskyld, så han går i gang med sin egen efterforskning af sagen for at påvise Harrys uskyld. Samtidig påbegynder han at skrive en bog om sagen for at vise hele verdenen, at Harry er uskyldig, og hermed ruller historien endnu mere med flere hemmeligheder og flere løgne. For hvor langt kan man egentlig stole på sine egen intuition og hvor godt kender man selv sine tætteste venner.

Det er uden tvivl én af de bedste bøger jeg har læst i år!
Bogen er den schweiziske forfatter Joël Dickers debutroman, og jeg er dybt imponeret over, at han har formået at skrive en bog med så mange tvist og hændelser, et så stort persongalleri og de forskellige hop i tid mellem dengang og i dag, uden at man føler sig fortabt. Den er virkelig velskrevet, spændende og humørfyldt med både krimi, mord, hemmeligheder, kærlighed og uforudsigelige tvist. Fantastisk!

Jeg kan kun anbefale bogen til andre!

***

One thought on “Boganmeldelse: “Sandheden om Harry Quebert sagen” af Joël Dicker