Boganmeldelse: “Opkald fra en engel” af Guillaume Musso

Jeg læste for nogle måneder siden en artikel omkring den franske forfatter Guillaume Musso. Han er for femte år i træk den bedst sælgende forfatter i sit hjemland, han har skrevet 13 bøger og flere af hans bøger er filmatiseret. Han blev virkelig rost til skyerne. På daværende tidspunkt var der kun én bog oversat til dansk, så den skrev jeg mig straks op til på biblioteket, men pga. ofte lange ventetider på mit bibliotek fik jeg den først hjem for ganske nylig.

Bogen “Opkald fra en engel” handler om Madeline og Jonathan, som tilfældigt støder ind i hinanden i JFK lufthavn i New York. Ved en fejl bliver deres telefoner forbyttet, og da de begge opdager det, er de 10.000 km fra hinanden. Madeline er hjemme i Paris og plejer sin blomsterbutik, mens Jonathan er i San Francisco med hans søn. Da de begynder at snage i hinandens liv gennem mobiltelefonerne, opdager de begge to, at deres skæbner for længe siden blev bundet sammen.

Da jeg først begyndte at læse bogen, må jeg indrømme, at jeg tænkte “hvor spændende kan den egentlig være med to telefoner som bliver forbyttet”, men jeg nåede ikke langt ind i historien før siderne nærmest vendte sig selv. Hele tiden dukker der nye overraskelser op og nye twist på historien, så den helt ærligt er lidt svær at lægge fra sig igen. Derudover blev jeg også en kende overrasket over bogen, fordi jeg faktisk troede det var en ren kærlighedshistorie, men det er den (heldigvis) langt fra. Det er både en kærlighedshistorie, men også en spændingsroman, hvor der sker en masse, samt med en til tider tankevækkende tekst om hvordan folk lever sit liv.

Alt i alt kan bogen bestemt anbefales. Historien er flydende, sproget er letlæseligt og genialt på samme tid, og forfatteren formår virkelig at skrive fængende, tankevækkende og humoristisk. Jeg er fan, og bliver derfor straks nødt til at skrive mig op til endnu en af hans bøger, som netop er udkommet i Danmark “Central Park”.

• Forfatteren er den franske forfatter Guillaume Musso
  • Bogen er på 416 sider og genren er spænding/kærlighed
  • Bogen er udgivet i Danmark af forlaget Lindhardt og Ringhof