Boganmeldelse: “Men mor kom ikke” af Birgitte Balgau-Davidsen

fotos-til-blog-001

For nogle uger siden, da vi lige var kommet hjem fra sommerferie, var jeg på biblioteket sammen med ungerne, hvor jeg faldt over bogen “Men mor kom ikke”. Jeg havde aldrig hørt om forfatteren og bogen lød spændende, så den måtte jeg læse.

Bogen handler om Fædregruppen, som overbeviser dem selv om, at de jo bare viser deres børn lidt ekstra kærlighed. Fædregruppen synes selv, at børnene har haft en god barndom, de tog sig virkelig godt af dem, gav dem en masse opmærksomhed og tog dem med på en masse ture, dog fortryder nogle af fædrene, at de har delt deres børn med andre, men nok mest fordi de helst ville have haft dem for sig selv.
Nu mange år senere sætter den ene kvinde Anna sig i kontakt med de andre “børn” fra gruppen. De har alle haft et svært voksenliv, efter det traume de blev udsat for igennem flere år i deres barndom, og det hjælper lidt for dem at genskabe kontakten. Men da nogle af fædrene bliver myrdet, bliver politiet involveret og sagen ruller.

Jeg synes, at bogen til tider var meget barsk, den er virkelig ikke for sarte sjæle, men samtidig blev jeg hurtigt så opsat på en retfærdig slutning, at siderne stille og rolig vendte sig selv. Pædofili er noget af det grusomste man kan udsættes for og de stakkels ofre må lide et helt liv som konsekvens af andre menneskers onde lyster, ofte andre mennesker som er tæt på børnene. Det er så ubehageligt og så uretfærdigt, at det ikke kan beskrives.

I denne bog kommer man meget tæt på, hvad tænker ofrene og hvad gør det ved deres tro på andre, på deres selvtillid, på deres reageren på forskellige ting i livet osv. og ikke mindst, hvordan kan voksne menneske vende oplevelserne til noget godt og virkelig tro på, at de gør børnene en tjeneste. Det er virkelig barskt, men det sætter i den grad tankerne i gang omkring retfærdighed, for er det i orden at slå et andet menneske ihjel, hvis personen har gjort noget ondt ved én selv eller ved nogen man holder af?

***

One thought on “Boganmeldelse: “Men mor kom ikke” af Birgitte Balgau-Davidsen

1. Kære Jennie