Boganmeldelse: “Kastanjemanden” af Søren Sveistrup

Da jeg nogle måneder siden opdagede, at Søren Sveistrup havde skrevet en roman, bestilte jeg den straks på mit bibliotek. Jeg var nemlig ret vild med hans TV-serier “Forbrydelsen”, så en krimiroman måtte han da også kunne finde ud af, tænkte jeg. Og det skulle vise sig ikke at være helt forkert.

Bogen starter med et mord på en ung kvinde, hvor liget efterlades uden den ene hånd og med en kastanjemand hængende over hende. Den unge efterforsker Naia Thulin bliver sat på sagen sammen med den mere erfarne, men udbrændte, Mark Hess som netop er vendt hjem fra Europols hovedkvarter i Haag. Hurtigt finder de ud af, at kastanjemanden indeholder spor fra socialministerens lille datter, som forsvandt og blev erklæret død for over et år siden. Kort efter findes endnu en kvinde myrdet sammen med endnu en kastanjemand og endnu et spor fra pigen. Betyder det at socialministerens lille pige ikke er død og at ham der sidder fængslet for mordet ikke er den skyldige? En jagt går derfor ind på at finde sandheden.

Jeg er i den grad imponeret over bogen. Den er virkelig godt skrevet, og den er så spændende og medrivende, at den er umulig at lægge fra sig. Man kan virkelig mærke, at Søren Sveistrup kan sit håndværk med masser af cliffhangers og overraskende input. Både historie og plot er rigtig godt udtænkt, men jeg nød virkelig også de mange sidehistorier i politiets verden og i Folketinget, samt beskrivelsen af ægteparret Hartungs sorg og savn efter deres datter er så overbevisende, at det gik lige i mit hjerte.

Jeg håber virkelig, at dette er starten på noget mere, for hvis det står til mig, er det ikke sidste bog med makkerparret Thulin og Hess.

• Forfatteren er Søren Sveistrup, som også er manden bag TV-serierne “Forbrydelsen”
  • Bogen er på 523 sider og er Søren Sveistrups debutroman