Boganmeldelse: “Kan man se jeg har grædt?” af Pernille Rahbek

IMG_5268

Jeg faldt lidt tilfældigt over bogen “Kan man se jeg har grædt?”, da jeg læste en artikel omkring forskellige danske bøger. Jeg blev både interesseret pga. forfatteren Pernille Rahbek, som jeg kan huske fra TV, og pga. historien omkring hvordan ens opvækst former én igennem hele livet. Bogen handler om Pernille Rahbeks liv, hendes opvækst på Rømø med en lillesøster og en alkoholiseret mor, samt om hendes ungdom og senere voksenliv.

Pernilles mor er på overfladen en pæn og velklædt dame, som ejer en fin interiørbutik, men desværre også en alkoholiker, som har svært ved at varetage hendes to børn, og dette mærker pigerne fra de er helt små. Allerede som 5-årig ved Pernille, at hun må tage vare på sig selv, rydde op i hjemmet og sørge for at både hende og hendes lillesøster får pænt tøj på i skole. Hvad det præcis er, som er galt i familien, ved Pernille ikke i de første mange år, hun fornemmer kun at der er noget hun skal dække over.

Når du vokser op i en familie, der er præget af alkohol eller andre misbrug, så er du mildest talt på røven. Jeg er ked af at sige det. Der er lang vej igen. Din mor og/eller din far er fulde, men det mest mærkelige er, at det slet ikke er så mærkeligt, for du kender ikke til andet. Om du vokser op på et slot eller i en campingvogn, så bliver den barndom dit verdensbillede.
Læg så lige dertil, at ingen siger noget. Alle har pokerfjæs på. Alle kender lidt til din hemmelighed, men ingen ved alligevel, hvad der ligger neden under dit stålfaste blik og dit følelsesmæssige panser.

Bogen er som sådan ikke en kronologisk fortælling om Pernilles liv, men snarere punktnedslag af episoder om hvor svært det er at være barn af en alkoholiker. Vi fortælles lidt nøgternt om episoder, hvor Pernille og hendes lillesøster efterlades i et hjem med et tomt køleskab. Om Pernille, som sidder afventende i flere timer og kigger ud af vinduet spejdende efter hendes mor. Om da Pernille og hendes søster som små piger, på en ferie på Mallorca, bliver sat alene i en taxi mod et ukendt vandland for at moderen kan blive tilbage på hotellet. Eller om det store arbejde, hvor Pernille dækker over hendes mor: Hun vasker tøj, laver mad, rydder op i hjemmet og fjerner tomme flasker. Og vi fortælles om det store svigt fra andre voksne i nærmiljøet: Hendes far, moderens familie, insitutioner og skole. Hvordan ingen trådte til, på trods af at alle kendte til alkoholproblemerne i hjemmet. Faktisk var det så grelt, at Pernille selv fortalte alt og alle (og fuldt og fast troede på i flere år), at hendes mor faktisk slet ikke kunne lide vin, hun var bare træt. For hvis det virkelig var rigtigt, at hun drak for meget, hvorfor var der så ikke andre som hjalp hende.

Pernille er i dag 38 år, fraskilt, mor til to piger og succesfuld PR-rådgiver, men hun er også utrolig sårbar og lider af både angst og posttraumatisk stress. Hun vil for alt i verden give sine egne piger en god barndom, men samtidig har hun meget svært ved kærligheden og at stole på andre. Bogen viser virkelig, hvad en forældres alkoholmisbrug gør ved at barn. Gennem hele livet. Og hvor vigtigt det er, at ingen nogensinde vender det blinde øje til, hvis man fornemmer andre har problemer.

• Forfatteren er den danske TV-vært Pernille Rahbek
  • Bogen er på 206 sider
  • Genren er dokumentar