Boganmeldelse “Jane Eyre” af Charlotte Bronté

Det må siges at være en klassiker, som jeg har læst her hen over sommerferien. Det er en af den slags bøger, som jeg har hørt om utallige gange i mit liv, men aldrig selv fået læst. Kender I den slags bøger, som andre forfattere skriver om i deres bøger, fordi bogen enten er så gammel eller så god, at den er røget ind på folks Like-to-read liste? Sådan én slags er denne bog i den grad!

Bogen “Jane Eyre” er skrevet af den engelske forfatterinde Charlotte Bronté i 1847. Dengang blev den faktisk først udgivet under det mandlige pseudonym Currer Bell, da Charlotte var en meget privat person. Det er hendes debutroman og hendes mest kendte bog. Hun nåede at udgive 4 bøger, før hun som 38-årig døde af tuberkulose.

Bogen handler om den forældreløse pige Jane Eyres opvækst og voksenliv. Jane vokser op hos en tante, hvor hun udsættes for både fysisk og psykisk vold. Senere sendes hun til en knap så fin kostskole, som dog bedrer sig, efter at eleverne begynder at dø pga. vanrøgt. Jane holder af bøger og benytter bevidst tiden til at dygtiggøre sig. Efter nogle år får hun udlængsel og finder selv et job som guvernante på et gods, som bliver altafgørende for hendes videre skæbne. Hun tiltrækkes nemlig af den karismatiske godsejer Rochester. Trods alder- og standsforskelle tiltrækkes de to af hinanden, men det planlagte bryllup forpurres ved alteret med afsløringen af Rochesters dystre hemmelighed. Jane vælger herefter at flygte til den anden ende af landet, hvor hun lever yderst spartansk, indtil en uventet arv gør det muligt for hende at vende tilbage.

Noget af det der gør bogen så interessant for mig er fortællingen om en stærk kvinde, som formår at rejse sig fra undertrykkelse for at søge sin egen lykke og uafhængighed. Det var relevant dengang den blev skrevet, men det er i den grad stadig yderst relevant. Der er nemlig desværre mange kvinder som kæmper mod undertrykkelse.
Derudover er det kærlighedsfortællingen om to modsætninger, der trods megen modgang får hinanden til sidst, og dette blandet med datidens hverdagsliv om fattigdom, standsskel, uhyggelige sygdomme, mordforsøg og moralske dilemmaer gør bogen ret interessant.

Til sidst er det lidt interessant, at Jane har en del træk til fælles med forfatterinden. Som Jane var Charlotte en sky, men yderst lidenskabelig natur, de gik begge på en kostskole, hvor eleverne blev vanrøgtede, og de oplevede begge lidenskabelig forelskelse med forhindringer. Dette gør kun mystikken omkring Charlotte Bronté endnu mere interessant, synes jeg.

• Bogen er skrevet af den engelske forfatterinde Charlotte Bronté, som levede i årene 1816-1855
  • Bogen er filmatiseret omkring 20 gange
  • Bogen er på omkring 520 sider