Boganmeldelse: “Glimt af håb” af Ruta Sepetys

Jeg er lige blevet færdig med en virkelig god bog, som jeg bare må dele med jer.

“Glimt af håb” handler om en familie fra Litauen under Anden verdenskrig. 15-årige Lina Vilkas og hendes familie tages en aften af den sovjetiske sikkerhedstjeneste NKVD, adskilles og smides i beskidte togvogne mod ukendte destinationer. Lina, hendes mor og lillebror anbringes herefter under grusomme forhold i én af Stalins arbejdslejre i Sibirien og må kæmpe for deres overlevelse. Lina finder trøst i sin kunst og beslutter sig hurtigt for at dokumentere de voldsomme hændelser i lejren, samtidig med at hun prøver at sende beskeder til hendes far, som sandsynligvis sidder i en anden arbejdslejr, så han ved familien stadig er i live.

Min første tanke var, at bogen er bygget op af et utal af ultrakorte kapitler, så det nok ville blive en lidt sær læseoplevelse. Det længste kapitel er 6 sider, det korteste 1 side og de fleste på 2-3 sider. Men jeg tog grueligt fejl. Heldigvis.
Jeg var nærmest hooked fra første side, for sproget er så smukt og beskrivende, at man ikke kan andet end leve sig ind i Linas liv. Handlingen hopper ofte i tid og sted, og en del af personerne i bogen får man ikke engang navnene på, men alligevel gøres det hele på en virkelig fin måde, da detaljerne er så beskrevet. Jeg kan helt præcist se for mig, hvordan “det skaldede mand” eller “manden der altid trækker sit ur op” ser ud, og det er virkelig genialt, synes jeg.

Derudover handler bogen også om en, for mig, ukendt gren af verdenshistorien, og jeg har i den grad fået blod på tanden for mere information. Hvordan kunne det dog ske, at alle disse mennesker kunne gemmes af vejen i så mange år uden frigivelsen? Krigen var jo for længst forbi, da arbejdslejrene blev opdaget. Og hvordan kan mennesker egentlig være så onde overfor hinanden, samtidig med at medmenneskeligheden er så stor?

Jeg kan kun sige: LÆS DEN! Den er virkelig god.

• Forfatteren er den amerikanske forfatter Ruta Sepetys, som er vokset op i Michigan, men datter af en flygtning fra Litauen, som kom til USA efter Anden Verdenskrig
  • “Glimt af håb” er forfatterens debutroman