Boganmeldelse: “Den evige ild” af Ken Follett

Én af de bedste bøger jeg har læst i mit liv er helt klart “Jordens søjler”, så da jeg for nogle måneder så, at der var kommet en ny bog i serien, skrev jeg mig straks op til den på biblioteket. Selvom jeg vidste, at bogen ikke ville handle om de samme personer som i de tidligere bøger, tænkte jeg, at det alligevel ikke kunne gå helt galt. Forfatteren Ken Follett formår nemlig på bedste vis at sammenflette en fiktiv handling med en historisk begivenhed, samtidig med at han ofte jonglerer med en del hovedpersoner uden det bliver forvirrende og kedeligt.

Bogen “Den evige ild” foregår i den fiktive engelske by Kingsbridge i 1500-tallet (til forskel fra de to tidligere bøger, som foregik i samme by i 1100-tallet) og handler om den unge Ned Willard og hans familie. Ned’s store kærlighed er Margery Fitzgerald, men hendes familie ser helst, at hun gifter sig med en nærboende adelsmand, så selvom hun kæmper imod med alle kræfter, bliver de unges kærlighed endnu mere umulig af politiske og religiøse modsætninger.

På samme tid bliver den protestantiske Elizabeth dronning af England, og resten af det katolske Europa vender sig mod hende. Mange ser hellere hendes rival kusinen Maria Stuart som dronning, så for at holde styr på eventuelle sammensværgelser og attentater, opretter Elizabeth landets første efterretningstjeneste, hvor Ned bliver én af hendes spioner. Han prøver derfor at navigere mellem konspirationer og religionskrig, samtidig med at han forsøger at vinde Margery tilbage.

Jeg er igen fuldstændig vild med Follett’s skrivekundskaber og vild med bogen som helhed. Selvom handlingen er spækket med et utal af personer, både historiske og fiktive, lykkes det alligevel at få det hele til at gå op i en højere enhed uden man fuldstændig taber pusten. At han formår at indflette den korrekte historie med både Elizabeth’s kroning, massakren i Vassy, Bartholomæusnatten, Den Spanske Armada, Maria Stuarts henrettelse og Guy Fawkes’ mislykkede krudtsammensværgelse, og samtidig holde fast i den røde tråd med Ned’s og Margery’s kærlighedshistorie gør det helt genialt for mig. Jeg er vitterlig en stor fan af disse bøger.

Kingsbridge-serien består af:
1: Jordens søjler / 2: Uendelige verden / 3: Den evige ild
(alle selvstændige bøger)