Boganmeldelse: “De smukkeste” af Karin Slaughter

Jeg er indrømmet totalt vild med bøger skrevet af Karin Slaughter (specielt serien om Sara Linton og Will Trent), så da jeg opdagede hendes nyeste roman, skrev jeg mig med det samme op til den på mit bibliotek. Jeg var dog lidt usikker på om hun kunne gøre en enkeltstående bog med et ukendt persongalleri lige så spændende og fængende som hendes serier, men det viste sig snart at være en unødvendig bekymring. Jeg var solgt helt fra starten af bogen.

I “De smukkeste” møder vi søstrene Claire og Lydia. De har ikke haft kontakt i mange år, da deres storesøster forsvandt sporløst i teenageårene og sorgen efterfølgende splittede familien, men efter Claires mand Paul bliver slået ihjel, føler hun sig nødsaget til at kontakte sin søster for hjælp. Claire finder nemlig temmelig urovækkende oplysninger iblandt hendes mands private ting, oplysninger som indikerer, at hun slet ikke kendte den mand hun elskede og levede sammen med i over halvdelen af sit liv. Jo mere de borer, jo flere ubehagelige overraskelser dukker der op, og de finder hurtigt ud af, at de er oppe mod rendyrket ondskab og ikke kan stole på nogen som helst.

Det her er uden tvivl én af de rigtig gode krimier, måske én af de bedste jeg har læst i flere år. Den er lige på og hård, og der bliver ikke skottet på detaljerne, samtidig med at plottet er virkelig godt udtænkt med et utal af uventede drejninger. Karin Slaugther formår endnu engang at skrive en “verdensklasse”-krimi.

• Forfatteren er den amerikanske krimidronning Karin Slaughter
  • Bogen er på 463 sider
  • Genren er spænding/krimi