At forberede en stor fest – i mit tilfælde en konfirmation

Vi skal jo i år holde Savannahs konfirmation, og flere har spurgt mig til råds omkring planlægningen af så stor en fest. Jeg tænker derfor at fortælle lidt om mine tanker, hvad jeg allerede nu har tænkt på og hvad jeg venter med at beskæftige mig med til de sidste uger op til dagen.

HVILKEN SLAGS FEST ØNSKER KONFIRMANDEN?
Først og fremmest bad jeg tidligt Savannah tænke over hendes ønske for dagen. Hvad tid skal gæsterne inviteres til? Ønsker hun en frokostreception eller en aftenfest? For hvis gæsterne kommer til frokost, ender festen ofte ikke senere end sen aften, og hvis gæsterne kommer til aftensmad, hvad skal timerne mellem kirken og festen så bruges på, hvis dagen altså skal fyldes ud?
Savannah var hurtig til at sige, at hun ønskede en aftenfest, og så vidste vi, at planlægningen skulle dreje sig om den slags dag.

HVOR SKAL FESTEN FOREGÅ?
Herefter tænkte vi over sted. Ønskede Savannah en havefest hjemme, et festlokale eller måske at booke en restaurant? Der er jo fordele og ulemper ved det hele, men Savannah ønskede mest af alt en hjemlig fest, da charmen omkring det mest er hende, så om det endte indendørs i stuen eller i et telt, var hun egentlig ligeglad med. Vi aftalte derfor at se det an i forhold til antal af gæster, for vi har ikke ubegrænset plads indenfor, og hvis det skulle ende i et telt udenfor, måtte vi kunne planlægge os ud af varmeproblemer og lån af diverse borde og stole.

HVEM SKAL INVITERES?
Næste punkt, som vi snakkede om herhjemme, var antallet af gæster. Hvem ønskede Savannah skulle deltage i hendes store dag? Skulle det kun være de nærmeste eller skulle der inviteres efter mottoet “jo flere, jo bedre”?
Dette punkt behøvede jeg faktisk slet ikke at spørge Savannah omkring, for hun er en festabe som elsker at være midtpunkt, så jeg var ret sikker på, at hun ville sige sidstnævnte. Og det gjorde hun selvfølgelig.
Derudover snakkede vi om, at både Max og Vanessa har lov til at invitere et par gæster, så de også har noget specielt at glæde sig til.
Jeg synes i det store og hele, at det er Savannah som må vælge gæsterne, men derudover er det os forældre som er værter, så vi inviterer også dem vi ønsker at se. Savannah ville gerne have nogle veninder med, og vi ville gerne se vores venner, tanter, onkler, kusiner og fætre, som måske ikke har det store med Savannah at gøre, men på den måde var alle glade herhjemme.
Det er i hvert fald nogle tanker og snakke man skal have, synes jeg.

HVAD MED MAD OG DRIKKE?
Et andet lidt vigtigt punkt i planlægningen af en stor fest er mad og drikke. Ønsker man en traditionel 3-retters, en buffet, en omgang grillmad eller måske smørrebrød? Og hvad med drikkelse? Skal der være fadølsanlæg, kun champagne eller måske en non-alcoholic fest? Valgene er mange og for at lette planlægningen lidt, er det rart hurtigt at tænke over hvilken fest man ønsker.
Derudover skal det besluttes om man ønsker at lave al maden selv eller bestille det udefra, og hvis man ønsker sidstnævnte, skal man tænke over hvorfra det skal bestilles.
Savannah har i meget lang tid tænkt over en mulig menu. Hun ønsker tre retter serveret som buffet startende med tunmousse, så bøf med tilbehør og til sidst noget med kage. Og vi laver al maden selv. Både fordi vi så får det som vi gerne vil have det, men også fordi det egentlig er lidt hyggeligt at planlægge og lave mad flere dage i forvejen. Altså synes vi. Savannah siger, at det denne gang ikke kun er mig som skal lave maden, for det er hendes fest, så hun ønsker at være med ind over alle beslutninger og gøremål. Og det er helt fint for mig. Det synes jeg faktisk kun er hyggeligt.

ØKONOMI?
Derudover skal man måske også gøre sig lidt tanker omkring økonomien bag en fest. Det koster jo en del at bespise en masse mennesker, og hvis der skal spares nogle steder, er det måske meget rart at være enige om hvor besparelserne skal være.
Vi ved, at vi brugte omkring 30.000 kr. til Max’ konfirmation alt inklusiv, så det er nok i det prislag vi også ender denne gang. Men hellere end gerne billigere.

INVITATIONER?
Et af de punkter som Savannah har glædet sig mest til er invitationerne. For flere måneder siden havde vi en snak omkring udseendet af disse invitationer. Ønskede hun en kreativ invitation, som vi selv lavede, eller ønskede hun et print med en masse billeder, hvor det kun var navnene som skulle påskrives?
Hun valgte sidstnævnte, så for et par uger siden bad jeg hende om at finde billeder og en skabelon at gå ud fra, og efter en hel aften i fortidens fotolandskab, bestilte vi invitationerne hjem. Forleden dag blev de fleste skrevet og her i den kommende weekend regner vi med at få de sidste gjort færdige. Så kan det punkt streges.
Mit mål har hele tiden været at få invitationerne sendt ud ca. 2 måneder før festen.

HVAD SKAL DER TÆNKES OVER DEN NÆSTE MÅNEDSTID?

  • Vi skal have styr på kjole og sko til Savannah
  • Vi skal have styr på tøj og evt. sko til resten af familien
  • Vi skal have styr på andendagstøj til Savannah
  • Vi skal have tænkt over et ønske omkring konfirmandens hår og evt. negle
  • Vi skal have styr på evt. telt
  • Vi skal have styr på evt. leje af stole og borde
  • Vi skal have styr på service
  • Vi skal have styr på en evt. varmer til teltet (hvis det ender med et telt)
  • Vi skal have styr på gave
  • Vi skal have styr på en mere præcis menu
  • Vi skal begynde at indkøbe drikkevare
  • Vi skal tænke over evt. bilkørsel fra kirken
  • Vi skal have styr på fadølsanlæg
  • Vi skal have arrangeret evt. servitricer

De sidste 2-3 uger op til selve dagen, laver jeg altid en mere detaljeret plan, så den tænker jeg at dele med jer, når tiden nærmer sig. Og husk endelig at sige til, hvis der er noget jeg har glemt at tænke over ik?!

***
Jennie Tronier

One thought on “At forberede en stor fest – i mit tilfælde en konfirmation

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.